Přeprava zboží z Číny a Asie: CIF vás přijde draho
Co jsou to INCOTERMS?
V mezinárodním obchodě se pro stanovení povinností smluvních stran používají standardizovaná pravidla. V tomto případě se jedná o asijského prodejce a vás jako kupujícího. Tyto mezinárodně standardizované „přepravní podmínky“ se nazývají INCOTERMS a jasně definují povinnosti a odpovědnost obou stran. Přepravní podmínky rovněž určují, která strana nese náklady spojené s přepravou v jednotlivých fázích přepravy. Aktuální verzí INCOTERMS jsou INCOTERMS 2020, jejichž znění a vysvětlení naleznete například na webových stránkách společnosti DHL.
Které INCOTERMS se nejčastěji používají při dovozu z Číny a Asie?
Volba přepravních podmínek pro dovoz z Číny a Asie závisí na typu zásilky. U letecké přepravy se nejčastěji používá INCOTERMS DAP (Delivery on Point), kdy asijský dodavatel zajistí přepravu k vám na Slovensko nebo do České republiky. Celní odbavení si musíte vyřídit sami. Za této podmínky zaplatíte při převzetí zásilky jak clo, tak DPH (pokud překročí zákonné limity pro osvobození).
Druhou běžnou přepravní podmínkou pro leteckou přepravu z Číny a Asie je EXW (Ex-shipment warehouse pickup), kdy je nutné zajistit, aby dopravce zásilku vyzvedl ve skladu dodavatele. V tomto případě dodavatel zboží pouze zabalí a připraví fakturu, která bude potřebná k proclení zboží po příjezdu do Evropy.
U železničních zásilek z Číny a Asie se nejčastěji používají již zmíněné INCOTERMS EXW a FCA, kdy dodavatel obvykle dodává zboží do terminálu/skladu dopravce v zemi odeslání. Od okamžiku předání zboží dodavatelem nesete veškeré náklady a rizika spojená s přepravou zboží z Asie na vaši adresu.
Pro námořní přepravu se při obchodování s Čínou a Asií nejčastěji používají termíny EXW a FOB. Protože jsme si již vysvětlili EXW, zaměříme se na FOB, což znamená, že zboží vám bude dodavatelem předáno v dohodnutém přístavu v Číně. Z přístavu v Číně si v tomto případě budete muset zajistit dovoz na Slovensko nebo do České republiky.
Proč jsme se nezmínili o ceně CIF nabízené čínským dodavatelem na Alibabě?
Pokud jste komunikovali s potenciálními asijskými dodavateli na Alibabě, určitě jste se setkali s tím, že vám nabídli ceny za přepravní podmínky CIF nebo CFR. Tyto podmínky znamenají, že čínský dodavatel zajistí přepravu vašeho zboží do přístavu v Evropě. Během přibližně 30denní přepravy z Číny do přístavu v Evropě tedy ponese náklady spojené s přepravou (při paritě CIF také výši pojištění přepravovaného zboží). Zajistíte tedy pouze přepravu z přístavu například Koper ve Slovinsku. Zní to skvěle, ale má to háček! Čínští dodavatelé si vždy sjednají nejlevnější možný způsob námořní přepravy a po příjezdu kontejneru do evropského přístavu nechají náklady na vás. Každý přístav má své vlastní ceníky. Může se stát, že po příjezdu kontejneru budete muset zaplatit stovky nebo tisíce eur.
Pro ilustraci uvádíme příklad: chcete si na Alibabě nechat dovézt stroj v hodnotě 500 eur od čínského dodavatele. Čínský dodavatel vám nabídne zaslání stroje do Koperu s použitím přepravní podmínky CIF za 150 eur. Cena nabízená čínským dodavatelem za přepravu stroje je nereálná, protože skutečné náklady na takovou přepravu by vzhledem k rozměrům a hmotnosti stroje činily nejméně 380 eur. S cenou souhlasíte a zaplatíte dodavateli plnou cenu stroje i dopravu. Ten stroj odešle a za 30 dní se divíte, kde váš stroj je. Nikdo se vám neozval! Po několika dnech pátrání vám zavolají z přístavu v Koperu, že čínský dodavatel nezaplatil poplatky za místo určení, které jsou ve výši 400 eur, a sdělí vám, že vám naúčtují dalších 1000 eur za stání a skladné v přístavu, protože jste si stroj nevyzvedli dříve. V tomto případě nakonec zaplatíte nejen 500 eur za stroj z Číny, což je jeho pořizovací cena, ale také dalších 1 550 eur, z nichž většinu jste mohli ušetřit, kdybyste přepravu od samého počátku zajišťovali vy nebo profesionálové.
V případě zásilek z Číny, Vietnamu, Indie a dalších asijských zemí vám naše společnost Infinity Standard naplánuje přepravu podle vašich časových potřeb a cenových požadavků. Máme stovky logistických partnerů po celé Asii a provedeme vaši zásilku při minimalizaci vašich nákladů. Zvládneme přepravu celých kontejnerů (FCL) i menších zásilek (FCL). Nemusíte zaplnit celý kontejner, abyste získali nízké náklady na přepravu. Rádi pro vás najdeme nejvhodnější řešení.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.