Vyrábějte zboží v Číně a Asii pod vlastní značkou!
Jak je to s tím, co znamenají zkratky OEM a ODM?
Zejména u dodavatelů z Alibaby se můžete setkat se zkratkami OEM a ODM, jejichž význam mnozí neznají nebo si je pletou. Často jsme žádáni o jejich vysvětlení, proto jsme připravili krátký článek shrnující vše podstatné. Jaký je rozdíl mezi OEM a ODM a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Základní rozdíl mezi OEM a ODM
Na začátku je důležité si uvědomit, že každá zkratka má zcela jiný význam. Original Equipment Manufacturer neboli OEM označuje výrobky, které jsou vyráběny na základě návrhů zákazníka. Original Design Manufacturer, neboli ODM, zahrnuje všechny výrobky, které jsou navrženy výrobcem předtím, než jsou nabídnuty zákazníkovi, který může na konečném výrobku provést pouze několik drobných změn.
Výroba podle vašich požadavků
Máte představu o výrobku, který byste chtěli nabízet svým zákazníkům, a hledáte asijského dodavatele, který by vaši představu dokázal realizovat? Výroba v Číně a Asii podle návrhu zákazníka se označuje jako OEM a umožňuje vyrábět výrobky podle libovolné specifikace. Při výrobě můžete definovat například materiál, design, rozměry, funkčnost nebo barevné provedení, podle kterého bude váš výrobek vyroben.
Obrovskou výhodou OEM je možnost vyrábět různé výrobky podle vašich přání bez nutnosti přizpůsobovat se předem danému designu. Díky jedinečnosti navrženého výrobku pak k němu můžete snadno získat práva duševního vlastnictví.
Nevýhodou zakázkové výroby jsou vysoké počáteční náklady, které souvisejí především s výzkumem, vývojem a vytvořením zcela nového designu. Celá přípravná fáze je také časově náročná a může trvat i několik měsíců.
Nákup zboží pod vlastní značkou
V případě, že se obáváte vysoké investice do výrobku podle vašich představ, můžete využít nabídky dodavatelů, kteří jsou ochotni změnit několik detailů na již vyrobeném zboží. Jak to funguje?
ODM znamená koupit existující výrobek a provést na něm drobné změny, abyste se odlišili od konkurence a prodávali výrobek pod vlastní značkou. Změny mohou zahrnovat například balení, změnu barvy nebo přidání značky. Obvykle se jedná o výrobky z kapitálově náročných odvětví, jako je elektronika, strojírenství, zdravotnické vybavení nebo kuchyňské nádobí. Méně časté jsou výrobky z textilního a oděvního průmyslu.
Nákup zboží pod vlastní značkou se v Číně a Asii často označuje jako privátní značení a v podstatě znamená totéž co ODM. Můžete si koupit výrobek z katalogu již označený vlastním logem.
Výhodou ODM jsou především nízké náklady ve srovnání s OEM, protože neplatíte za výzkum a vývoj nového výrobku. Výrobky ODM mají také nižší cenu, protože se obvykle vyrábějí ve velkých objemech. Nákupem ODM výrobku se vyhnete dlouhé době přípravy a ušetřený čas a peníze můžete zaměřit na marketingovou strategii, kterou potřebujete k odlišení se od konkurence.
Hlavní nevýhodou je konkurence, protože v Číně a Asii se nakupují výrobky se stejným designem za podobnou cenu. Je proto velmi důležité umět svůj výrobek odlišit od konkurence a prosadit se na trhu. Další nevýhodou je omezený výběr, protože můžete koupit pouze to, co nabízí dodavatel. Nákupem stávajících výrobků také ztrácíte právo na duševní vlastnictví, jehož absence vám může v některých případech později způsobit problémy.
Obchod s Čínou a Asií s odborníky
V obou případech, ať už se jedná o OEM nebo ODM z Číny a Asie, může nastat několik komplikací, kterým lze předem předejít. Můžeme vám pomoci s ověřením dodavatele, abyste nakonec neplatili za výrobky, které nikdy neuvidíte. Zajišťujeme také kontrolu společnosti a objednaného zboží na místě. Vyřídíme za vás veškerou komunikaci s dodavatelem a zajistíme, aby dovoz z Číny a Asie proběhl v pořádku a zboží bylo doručeno do vašeho skladu na Slovensku.
Pokud nemáte vybraného dodavatele a víte, co byste chtěli v Číně a Asii vyrábět nebo dovážet, kontaktujte nás. V Infinity Standard vám rádi zodpovíme veškeré dotazy týkající se obchodování s Čínou a Asií a pomůžeme vám najít vhodné řešení pro vaše podnikání.
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.