Nevěřte všemu, co vidíte na Alibabě: ukážeme vám proč!
Jste zvyklí objednávat drobné zboží z Číny přes Aliexpress nebo Wish? Máte s takovým „dovozem z Číny“ pozitivní zkušenosti, a proto uvažujete o nákupu přes Alibabu?
Portál Alibaba není tak bezpečný, jak se zdá
Mnoho dodavatelů na Alibabě se prezentuje jako „zlatý dodavatel“, což může evokovat jejich důvěryhodnost a bezpečnost obchodu s Čínou, který se chystáte uskutečnit. Mějte však na paměti, že označení Gold Supplier si může dodavatel koupit. Proto toto označení nemůže být ukazatelem toho, zda je společnost legitimní, či nikoli.
Zlatý dodavatel na Alibabě vás může podvést jako každá jiná společnost!
O negativní zkušenost s nákupem přes Alibabu se s námi podělil pán, který si u čínského dodavatele, kterého našel na platformě Alibaba, objednal 9 kusů grafických karet pro vlastní potřebu v hodnotě asi 1800 amerických dolarů. Tato částka již zahrnovala náklady na dopravu zboží na Slovensko. Pán se na nás obrátil s prosbou o pomoc, protože od objednávky uběhl již více než týden a zboží bylo stále v nedohlednu. Čínský dodavatel začal měnit podmínky a pán přestal věřit, že jeho zboží skutečně existuje a že ho někdy obdrží.
Jediná podezřelá věc na tomto obchodu s Čínou byla, že čínský dodavatel poslal slovenskému kupujícímu číslo bankovního účtu, které nebylo registrováno v Číně, ale v Itálii, až po odsouhlasení objednávky! Protože však měl pán pozitivní zkušenost s nákupem na Aliexpressu, nevnímal riziko takové platby a postup mu nepřipadal divný. Pochybnosti přišly až ve chvíli, kdy po něm dodavatel chtěl dalších téměř 700 eur jako pojištění zboží při přepravě na Slovensko. Protože pán nechtěl, aby jeho zboží, za které již zaplatil asi 1 800 dolarů, dorazilo poškozené, rozhodl se i přes své obavy zaplatit dodavateli další částku za přepravu.
Šok nastal, když mu čínský dodavatel po obdržení doplatku za zboží napsal, že zboží bylo z Turecka odesláno v nesprávném množství, a požádal ho, aby před dodáním na Slovensko doplatil zásoby. V tomto případě se však rozhodně nejednalo o chybu skladníka, neboť podle tvrzení čínského dodavatele bylo odebráno až 90 kusů grafických karet, za které chtěl dodavatel po slevě (!) zaplatit „pouze“ zanedbatelných 9 tisíc amerických dolarů za jeho chybu! Snažil se pána přesvědčit, jak úžasnou slevu mu poskytl, protože běžná cena takové zakázky by byla více než 13 tisíc amerických dolarů. Dodavatel ho také upozornil, že platba musí být provedena ještě týž den, jinak by mu mohly být účtovány skladovací poplatky za každý den, kdy zboží čekalo ve skladu v Budapešti, než bylo dodáno na Slovensko. Podle dodavatele již zboží do Budapešti dorazilo. Zákazníkovi rovněž poskytl internetovou stránku, na které si může ověřit umístění zásilky pomocí čísla pro sledování zásilky.
Ten pán byl situací rozrušen a obrátil se na nás. Standardně řešíme obchodní případy od A do Z a pouze s ověřenými dodavateli. Pánovi nám však bylo líto a rozhodli jsme se mu pomoci.
Co dělat, když vás při dovozu z Číny podvedl dodavatel z Alibaby?
Vzhledem k tomu, že v tomto případě probíhala téměř veškerá komunikace mezi čínským dodavatelem a slovenským kupujícím mimo portál Alibaba, a to prostřednictvím aplikace WhatsApp, a samotná platba byla provedena mimo portál, je dokazování v tomto případě složitější.
V každém případě musíte přejít na stránku Alibaba a po přihlášení ke svému účtu najít na podstránce „Můj účet“ tlačítko „Nápověda“, které vám zobrazí několik možností pomoci, o kterou můžete Alibabu požádat. V tomto případě jsme z nabídky vybrali možnost „Submit a Dispute“, která vám umožní podrobně popsat situaci a průběh vašeho obchodu a vysvětlit, v čem je problém. K žádosti o posouzení sporu lze přiložit několik příloh. Doporučujeme, abyste text žádosti napsali v angličtině a do příloh zahrnuli vše, co máte k případu k dispozici a o čem se domníváte, že vám může pomoci prokázat podvodné jednání dodavatele. Jako přílohy nezapomeňte přiložit faktury od dodavatele, potvrzení o platbě vaší strany a snímky obrazovky/e-mailové zprávy z vaší konverzace s dodavatelem.
Ptáte se, jak to dopadlo v případě výše zmíněného sporu o nákup grafických karet? Tento nešťastný dovoz z Číny se v době psaní tohoto článku stále řeší. Na základě naší žádosti byla první platba za zboží ve výše uvedené výši cca 1 800 USD od dodavatele vymožena během 2 dvou dnů. Vrácení zbývající částky, která byla zaplacena za pojištění, se stále řeší. Čínský dodavatel již jaksi zapomněl na poplatek za uskladnění v Maďarsku, který by měl kupující hradit za každý den. Kupujícímu se tedy podařilo s naší pomocí získat většinu zaplacených prostředků. Pracujeme však na tom, aby nám bylo vráceno 100 % peněz.
Jak se nenechat napálit při dovozu z Číny a Asie?
Při objednávání zboží z Číny nebo Asie je třeba být obezřetný. Pokud nemáte ověřené dodavatele v Asii, doporučujeme využít služeb profesionálů. Pokud se chcete vydat na vlastní pěst, držte si palce.
Upozornění: náklady na pojištění zboží z Číny a Asie se rovnají dvěma procentům hodnoty zboží. Minimální cena pojištění je 20 nebo 25 eur v závislosti na dopravci. Pokud vás tedy dodavatel požádá o zaplacení poštovného za objednávku z Číny v hodnotě několika set nebo tisíc eur v částce, která je výrazně vyšší než výše zmíněné dvě tisíciny hodnoty objednávky, vězte, že se jedná o podvod.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.