Nákup malého množství zboží z Číny a Asie: kdy má smysl a čemu se vyvarovat?
Mnozí z vás mají zkušenost s nákupem jednoho kusu zboží z Číny nebo Asie přes portál Aliexpress. Nákup většinou proběhl v pořádku, a to vás osmělilo k tomu, abyste začali zvažovat i dovoz dražšího zboží z Číny nebo jejích asijských sousedů. Pravděpodobně máte v hledáčku platformu Alibaba, kde se prezentuje velké množství (nejen) čínských dodavatelů.
O úskalích nákupu přes portál Alibaba jsme už psali. Náš článek si můžete přečíst zde. V tomto článku rozebereme nákupní množství při dovozu zboží z Číny a Asie.
Je pravda, že přes Aliexpress si můžete objednat malá množství zboží (převážně) z Číny. U většiny objednávek přes portál se jedná o nákup jednoho kusu zboží, přičemž jde většinou o čínské zboží v malé hodnotě. Aliexpress těží z malé váhy zásilek, které posílá prostřednictvím mezinárodní poštovní sítě. Nejde o docela férový postup, ale zatím byl globálně tolerován. O tom, jak funguje Aliexpress a proč je nákup přes tuto platformu tak levný, se můžete dozvědět více zde .
Při nákupu dražšího zboží z Číny a Asie, resp. výrobě zboží na míru v Číně, Vietnamu, Indii a dalších asijských zemích vám už Aliexpress stačit nebude.
MOQ neboli minimální počet kusů zboží, které můžete objednat v rámci jedné objednávky
Ať jste si vyhledali čínského nebo asijského dodavatele na portálu Alibaba, nebo z jiných zdrojů, klíčovým bodem realizace objednávky a nastavení cenových podmínek je množství zboží, které lze objednávat.
Při dovozu strojů z Číny většinou čínští dodavatelé neuplatňují spodní limit odběrných množství. Takže si bez problémů koupíte i jeden stroj v hodnotě již několik stovek nebo tisíc eur. Menší dodavatelé akceptují malé objednávky (tj. jeden až několik desítek kusů) i na jiné zboží než stroje, například na kabelky, usb klíče nebo nábytek. Při takových nákupech je však třeba počítat nejen s vyšší nákupní cenou zboží z Číny/Asie ale i vyšší cenou přepravy, jelikož pro přepravu zboží z Asie železnicí nebo letecky potřebujete splnit minimální váhu zásilky, která je v desítkách kilogramů. V opačném případě budete muset přepravit zboží letecky, což je ale nejdražší způsob přepravy.
Příklad z praxe
V mnoha případech se vám dovoz malého množství zboží nevyplatí, jelikož vás přeprava například u jednoho kusu zboží vyjde cca téměř tolik jako zboží, které nakupujete. Uvedeme nedávný příklad klienta, který si chtěl dovézt posilovací věž z Číny pro své podnikání. Věž měla váhu 250 kilogramů a zabírala velmi velký objem na přepravě. Jelikož chtěl klient ušetřit, řešili jsme nejlevnější způsob přepravy, tedy přepravu po moři. Vzhledem k velkému objemu zásilky, vyšla nakonec cena přepravy na věž až cca 680 EUR, což její dovoz z Číny řádně prodražilo. Její původní nákupní cena byla cca 1080 USD, s přepravou a ostatními poplatky však vyšla až na 2035 EUR bez DPH. Dovoz jednoho kusu věže z Číny tedy nedával ekonomický smysl. Jinak by to bylo v případě, kdy by byl klient připravený koupit celý kontejner, do kterého se vejde 15 kusů tohoto produktu. V tom případě by jej jeden kus posilovací věže vyšel na cca 1500 EUR bez DPH, což by bylo výrazným ušetřením finančních prostředků oproti nákupu obdobných zařízení na Slovensku, kde se jejich ceny pohybují na úrovni cca 2500 EUR bez DPH.
Při výrobě zboží v Asii na míru počítejte s většími odběrnými množstvími
Někteří asijští dodavatelé vám jeden kus zboží ani neprodají, jelikož mají nastavená odběrná množství na desítky, stovky nebo tisíce kusů. Na odběrná množství se uplatňují přísné limity zejména při výrobě na míru.
Pokud vám asijský dodavatel nabízí možnost zakázkové výroby menších tranší zboží, buďte na pozoru, protože je třeba počítat s kolísající kvalitou jednotlivých zásilek. V případě opakujících se menších objednávek bude totiž dodavatel vyrábět vaše zboží z generických materiálů, které bude mít na skladě. Materiálové vstupy dostupné na trhu se v čase kvalitativně liší a tím pádem budou odlišné i materiály použité ve vašem zboží.
Pokud zvažujete výrobu na míru v Číně nebo jiných zemích jižní nebo jihovýchodní Asie včetně Číny, rádi vám pomůžeme s výběrem dodavatele, nastavením minimálních odběrných množství i kompletní realizací vašeho dovozu.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Číne. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre čínsky trh.