Kam vaše zboží z Číny dorazí, pokud přepravu zajišťuje čínský dodavatel?
Pokud jednáte o přepravě svého zboží z Číny s čínským dodavatelem, kterého jste našli na Alibabě nebo jiném portálu B2B, máme pro vás několik informací a rad, které vám mohou ušetřit nejen peníze, ale i starosti při dovozu z Číny.
Kam vaše objednávka z Číny dorazí, záleží na přepravě!
Pokud zasíláte zboží z Číny letecky a váš čínský dodavatel vám nabídl možnost zajistit leteckou přepravu, obvykle se vyplatí tuto možnost využít. Pokud jste si dodavatelem opravdu jisti a jedná se o legitimní společnost, vyplatí se řešit leteckou přepravu přímo, protože se nejedná o žádné externí dopravce kromě těch, se kterými má dodavatel smlouvu, a proto pro vás bude přeprava zboží levnější.
Čínský dodavatel zajistí leteckou přepravu zboží, které od něj zakoupíte, prostřednictvím některé z mezinárodních přepravních společností. Nejběžnější jsou DHL, FedEx/TNC nebo UPS. Paradoxem je, že pokud byste se na cenu za stejnou zásilku zeptali jejich místních poboček na Slovensku nebo v České republice, nabídnou vám cenu, která je v násobcích ceny od čínského dodavatele, který ji bude objednávat prostřednictvím čínských poboček stejných mezinárodních přepravních společností!
Pokud dovážíte z Číny nebo ze zemí mimo Evropskou unii poprvé, budete potřebovat číslo EORI, abyste mohli zásilku po příjezdu na celnici proclít. Toto číslo můžete získat vyplněním jednoduchého registračního formuláře na internetových stránkách daňové správy.
Pokud víte, jaké doklady potřebujete, a máte je připravené pro celníky a přepravní společnost, až zboží dorazí z Číny na Slovensko, nebude doručení zásilky problém. Celní dluh a DPH zaplatíte kurýrovi kartou při převzetí zásilky z Číny.
Pokud nemáte potřebné doklady, připravte se na to, že vás o ně požádají celníci a dopravce, kteří vám zboží nedodají, dokud nebudete mít všechny potřebné doklady. V takovém případě musíte počítat s dodatečnými náklady na skladování, protože zásilku z Číny dopravce neskladuje zdarma. Výše dodatečných nákladů na uskladnění závisí na objemu zásilky a počtu dní uskladnění. Náklady na uskladnění mohou dosáhnout několika desítek nebo stovek eur.
Železniční a námořní nákladní doprava řízená čínským dodavatelem je problém!
Zatímco letecká přeprava z Číny vedená dodavatelem není problém, pokud jste našli legitimního dodavatele a předem připravili všechny potřebné dokumenty pro celní orgány, nedoporučujeme svěřovat ji čínskému dodavateli v případě železniční a námořní přepravy.
Čínští obchodníci na Alibabě a dalších portálech B2B vám bez váhání nabídnou námořní nebo železniční přepravu s příslibem doručení na vaši adresu. Skutečnost je však jiná! Čínský dodavatel, pokud mu takovou zásilku umožníte, uzavře smlouvu o nejlevnější variantě přepravy do přístavu nebo vlakového terminálu v Evropě, kde vám pak budou vyčísleny další náklady (například poplatky za místo určení), které dodavatel nezaplatil. Námořní přístav v Evropě, nejčastěji Koper, Hamburk nebo Rotterdam, nebo například vlakový terminál v Polsku vaši zásilku po příjezdu pozastaví kvůli chybějící dokumentaci a naúčtuje vám několik set eur za každý den uskladnění. Kromě toho budete nuceni po zaplacení dalších poplatků řešit přepravu zboží kamionem až k vám na Slovensko.
Doporučujeme odmítnout nabídky na námořní nebo železniční přepravu od čínských dodavatelů nejen z důvodu jejich nedostatečné registrace v Evropě, která jim neumožňuje účinně komunikovat s celními nebo daňovými orgány v zemi příjezdu do Evropy, ale také z důvodu nereálně nízkých přepravních sazeb, které jsou příliš nízké na to, aby byly reálné.
Pokud se chcete vyhnout problémům a dovážet zboží z Číny bez starostí a za rozumné ceny, kontaktujte nás. My v Infinity Standard pro vás rádi zajistíme kompletní obchod s Čínou nebo jinými asijskými zeměmi.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.