Výroba v Číně je bezkonkurenční, některé druhy zboží nelze nikde vyrobit levněji
Během pandemie, kdy se zhroutily dodavatelské řetězce a ceny za přepravu se vyšplhaly do šílených výšin, si řada společností ještě více uvědomila svou závislost na Asii a zejména na Číně. Ještě v době pandemie se několik značek v médiích vyjadřovalo, že by rády přesunuly část své výroby z Asie do Evropy, aby se v budoucnu vyhnuly problémům s dodavatelskými řetězci. Jak vypadá situace tři roky po pandemii? Přesunuly se některé společnosti do Evropy a přesunuly tam svou výrobu?
Problémy nejvíce pociťuje automobilový a farmaceutický průmysl.
Zpožděné dodávky, selhání dodavatelského řetězce a nedostatečná přepravní kapacita trápí všechny, kdo jsou závislí na dovozu z Asie, nejvíce však automobilový a farmaceutický průmysl. V odvětví, kde zastavení výroby stojí několik milionů eur za hodinu na nákladech, je nutné hledat řešení, jak těmto situacím v budoucnu předcházet.
Právě automobilky a farmaceutický průmysl proto v médiích nejhlasitěji prohlašují, že jejich cílem pro příštích několik let bude přesunout výrobu více do Evropy, a snížit tak svou závislost na Číně a Asii.
Několika automobilkám se tento plán skutečně podařilo realizovat, ale pro většinu průmyslových odvětví to v současné době není možné.
Proč nemůže výroba v Evropě konkurovat Asii?
V Evropě máme velmi přísné předpisy, pokud jde o lidskou práci, zaměstnávání lidí nebo ekologii, které jsou v Asii nastaveny zcela jinak. Řada společností si dala tu práci a spočítala náklady, které by zaplatila, kdyby přesunula výrobu do Evropy. Jejich zjištění byla bohužel velmi nepříznivá a ceny evropské výroby nejsou vůbec srovnatelné s těmi asijskými. I když může dojít ke zpoždění při dovozu z Asie, nízké výrobní náklady a propojenost dodavatelských řetězců, kterým by evropské firmy nemohly konkurovat, jsou stále dostatečným lákadlem.
Pro lepší představu si celou situaci můžeme vysvětlit na příkladu oděvního průmyslu. Po vstupu Číny do světové organizace v roce 2001 oděvní průmysl v Evropě postupně zanikl. A nyní ho bohužel ani není možné obnovit, protože i kdyby výroba v Evropě byla možná, spotřebitelé by nebyli schopni zaplatit vysoké ceny.
V Evropě je mnoho značek, které tvrdí, že by chtěly vyrábět v Evropě, ale najít lidi, kteří by to dokázali, a stroje, které by to dokázaly, je nemožný úkol. Stroje, které se zde vyráběly před 30 lety, již nejsou moderní a jejich účinnost je nedostatečná. Podniky by s nimi nemohly růst a konkurovat dodavatelům z Asie. V Evropě není možné vyrobit půl milionu bot za dva týdny. Ty doby jsou pryč a totéž platí pro sklo, keramiku a další odvětví, která jsme dokázali nahradit dovozem z Asie.
Dovoz ze třetích zemí v Asii se stává lákadlem
Vzhledem k tomu, že výroba v Evropě není pro mnoho společností reálná a zároveň se snaží odstranit svou závislost na Číně, začaly se společnosti zaměřovat na výrobu ve třetích zemích v Asii. Zejména zboží s nízkou přidanou hodnotou se začalo vyrábět v zemích, jako je Vietnam, Indie, Bangladéš nebo Indonésie, kde neustále vznikají nové výrobní závody a zlepšuje se celková infrastruktura a propojení dodavatelských řetězců.
Známou společností, která pomalu přesouvá svou výrobu z Číny do jiných asijských zemí, je Nike, která vyrábí obuv a sportovní oblečení. V roce 2023 se v Číně vyrábělo jen asi 21 % obuvi a Vietnam již představoval více než 50 % produkce. Vietnam je v současnosti největším výrobcem pro Nike a například Indonésie má 26% podíl na výrobě.
Ne každé společnosti se však podařilo přesunout výrobu do třetích zemí v Asii. Dobrým příkladem je společnost Apple, která již několik let hovoří o tom, že nechce být závislá na Číně. Nicméně do roku 2024 bude až 95 % produkce společnosti Apple vyráběno v Číně. Apple se sice snaží vyrábět v Indii, Vietnamu a okolních asijských zemích poté, co zjistil, že v Americe to kvůli cenám nepůjde, ale realita je taková, že způsobu, jakým jsou v Číně realizovány dodavatelské řetězce a jejich procesy, se ostatní asijské země zatím nemohou vyrovnat. V případě výrobních linek nebo pokročilého bílého zboží je tedy nereálné očekávat, že je budeme v dohledné době dovážet ze třetích zemí v Asii.
Naše společnost Infinity Standard pro vás nebude pouze dovážet z Číny. Spolupracujeme s ověřenými dodavateli z Vietnamu, Indie, Kambodže a dalších asijských zemí, stačí nás kontaktovat a my pro vás zajistíme nejlepší dodací podmínky. Zjistěte více o našich službách a vyžádejte si nezávaznou nabídku dovozu.
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.