Co je třeba vzít v úvahu při získávání zboží z Číny a Asie?
V provozu e-shop nebo kamenného obchodu a jeho zásobování zbožím z Číny a Asie je třeba se připravit na faktory, které jsou specifické pro obchodování s Čínou a Asií. Ty se liší od obchodních podmínek při zásobování od evropských distributorů, kteří již zboží z Číny a Asie naskladnili.
Každá objednávka z Číny a Asie vás bude stát něco jiného!
Při objednávání zboží z Číny a Asie je třeba brát v úvahu kurzové rozdíly. Platby za zboží se obvykle provádějí v amerických dolarech a kurz dolaru vůči euru se denně mění. Ve většině případů se za zboží z Číny a Asie platí dvěma platbami. První platba do Číny nebo jiné asijské země se provádí v den objednání zboží. Po obdržení této platby zahájí asijský dodavatel výrobu zboží. Druhá platba za zboží se uskuteční po dokončení výroby, obvykle předtím, než asijský dodavatel zboží vyzvedne k odeslání. Vzhledem k tomu, že platba za zboží do Číny, Vietnamu, Indie nebo jiných asijských zemí je rozdělena na dvě části, bude se konečná cena zboží, které přivezete na Slovensko nebo do Číny, lišit i od původních výpočtů, které jste provedli před zadáním objednávky, kdy jste ještě neznali konečný směnný kurz.
Při dovozu zboží z Číny a Asie je třeba brát v úvahu kurzové rozdíly
Kromě směnného kurzu se v průběhu objednávky mění také cena dopravy. Přepravní sazby se mění jednou za dva týdny až měsíc. Žádný dopravce na světě vám nezaručí cenu na dva měsíce dopředu. Při dotazu na cenu vám dopravci sdělí pouze aktuální cenu a informují vás o době platnosti této nabídky.
Asijští dodavatelé zpravidla nemají zboží na skladě a začnou ho vyrábět až na základě zaplacené zálohy. Výroba může trvat pouhých 7 dní nebo i více než 2 měsíce. Vše závisí na výrobní kapacitě dodavatele a povaze zboží. Pokud je doba výroby delší než 2 týdny, obvykle se zboží z Číny nebo jiných asijských zemí nepodaří odeslat ve stejném měsíci, v jakém bylo objednáno, a proto je třeba počítat se změnou ceny dopravy.
Můžete ušetřit i prodělat na kurzových rozdílech a přepravních nákladech. Proto musíte při svých výpočtech počítat i s negativním scénářem. Kurz a ceny přepravy ve váš prospěch vás však nakonec mohou potěšit.
Doba přepravy z Číny a Asie se počítá od odjezdu lodi, vlaku nebo letadla z Asie!
Standardní doba přepravy z Číny od vypuknutí pandemie koronaviru je 7 až 14 dní pro leteckou přepravu, 30 dní pro železniční přepravu a 45 dní pro námořní přepravu. Situaci na přepravním trhu ovlivňuje mnoho faktorů. Nejdůležitějšími z nich jsou nabídka a poptávka a s tím související dostupnost přepravní kapacity. Přepravní kapacitu však mohou ovlivnit i vnější faktory, jako jsou pandemie nebo zablokování přístavů. Na začátku roku 2021 jsme byli svědky téměř týden trvajícího zablokování Suezského průplavu, které ochromilo kapacitu námořní přepravy a zvýšilo její ceny.
Pokud je na globálním trhu přepravních služeb nedostatek kapacit, přepravci s přijetím nových objednávek na přepravu vyčkávají. V mnoha případech objednávku přijmou, ale neoznámí zákazníkovi datum dodání zásilky. V takovém případě, i když byla zásilka objednána v polovině března, může vlak opustit terminál v Číně nebo loď vyplout z čínského či jiného asijského přístavu až o měsíc později. Při plánování zásilek z Číny do Asie proto počítejte s delší dobou na přesun zboží v rámci Asie a plánujte přepravní kapacitu.
Přístavy v Asii jsou o prázdninách často přeplněné
Při dovozu z Číny a Asie se často stává, že vše probíhá podle původního plánu. Při strategickém plánování dodávek zboží z Asie je však lepší počítat s rezervou.
Jejich svátky nejsou naše svátky a naopak!
Nejdůležitějším svátkem v roce jsou pro nás Vánoce. V Asii je to jedno z nejnapínavějších období roku, protože se snaží co nejvíce zvýšit výrobu před, během a po našich vánočních svátcích, aby stihli dokončit všechny zakázky včas před začátkem jejich nejdůležitějšího svátku, kterým je pro většinu zemí jižní, jihovýchodní a východní Asie lunární nový rok. Ve světě je znám především jako čínský nový rok. Během něj se výroba v Asii, stejně jako u nás přes vánoční svátky, zastaví na více než 2 týdny. Čínský nový rok připadá každý rok na jiné datum, obvykle na konec ledna nebo února.
Pokud chcete stihnout prodej vánočních stromků, doporučujeme objednat nejpozději v srpnu. Pro letní zboží jsou ideální objednávky v prosinci nebo lednu.
Zakázková výroba v Číně a Asii je možná, ale počítejte prosím s velkým množstvím!
Asijští výrobci obvykle vítají objednávky na zboží, které jejich evropští zákazníci opatří vlastním logem a/nebo obalem. Jsou také otevřeni výrobě zboží podle požadavků a návrhů zákazníků. V tomto případě asijští dodavatelé očekávají, že jejich zákazníci budou vědět, co chtějí, a poskytnou jim podrobné technické výkresy modelů, které si chtějí nechat v Asii vyrobit na zakázku.
V Asii se vyrábí na zakázku a na rozdíl od Evropy zde nejsou téměř žádné sklady.
Pro zakázkovou výrobu je nutné počítat s odběry ve stovkách nebo tisících kusů. Asijští dodavatelé nezastaví celý výrobní proces kvůli dvaceti kusům nábytku nebo parfému do auta. Pokud chcete založit vlastní značku, pro kterou si necháte v Asii vyrobit vlastní zboží, počítejte s tím, že budete muset začít s menším počtem modelů, z nichž každý budete odebírat ve velkém počtu kusů. Jakmile rozjedete prodej, můžete své portfolio výrobků rozšířit o další zakázky.
Získávání zboží z Číny a Asie vám může poskytnout dlouhodobou konkurenční výhodu. Díky dovozu z Číny a Asie budete moci svým zákazníkům nabídnout inovativní zboží a atraktivní ceny s vysokými maržemi. Dovoz z Číny a Asie vyžaduje podrobné plánování, aby byl úspěšný. Při plánování i samotné realizaci je výhodné využít služeb odpovědného partnera, který důkladně zná místní trh.
Naše společnost Infinity Standard je tu pro vás. Rádi vám poskytneme kompletní servis pro vaše zásobování z Číny a Asie. Zboží vám přivezeme do skladu a vy mezitím můžete trávit čas propagací svého zboží, budováním své značky a svých zákazníků!
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.