Tohle byste měli vědět o přepravě z Číny
Lodní doprava zcela změnila globální ekonomiku. Je to jedna z nejběžnějších možností dovozu zboží z Číny. Odhaduje se, že na ní závisí 90 % světového obchodu. Je založena na principu lodních kontejnerů, které výrazně urychlily překládku zboží v přístavech.
Asie králem lodní dopravy
Japonsko, Čína, Singapur, Spojené arabské emiráty, Indie a Izrael patří mezi 30 největších ekonomik světa. Žebříček sestavil časopis US News & World Report. Za svůj úspěch vděčí dobrým obchodním vztahům a rozvinuté námořní dopravě. Největší kontejnerové přístavy se nacházejí v Asii.
Námořní přeprava je celosvětově velmi úspěšná. Důvodem je skutečnost, že se jedná o nejlevnější formu dopravy. Ke konečné ceně přispívá nízký počet pracovníků a obrovské množství zboží uloženého v lodních kontejnerech. V poslední době se začaly vyvíjet lodě, které k obsluze nepotřebují žádné pracovníky. To opět výrazně sníží náklady na dovoz a vývoz zboží.
Nejznámější lodní přístavy v Číně
Přístav Tchien-ťin provozuje stejnojmenná skupina. Má bohatou historii a je námořní branou do Pekingu. Je přímo spojen s Pekingem a několika vodními cestami. Do roku 2025 se má přístav Tchien-ťin stát mezinárodním námořním uzlem v Číně. Čínská Národní komise pro rozvoj a reformy společně s ministerstvem dopravy vydaly v létě 2020 pokyny k urychlení jeho rozvoje.
Čching-tao patří do skupiny přístavů Šan-tung. Spolupracuje především s loděmi pro přepravu volně loženého zboží. V lednu otevřelo tři nové mezinárodní námořní trasy. Počet kontejnerových linek se tak zvýšil na 305. I přes pandemii způsobenou koronavirem a klesající trend dosáhlo růstu a udrželo si vedoucí postavení.
Guangzhou
Přístav Guangzhou se nachází ve stejnojmenném městě a provozuje ho státní společnost Guangzhou Port Group Co, Ltd. Je to největší námořní přístav v jižní Číně. Provádí tranzitní a námořní činnosti, zejména v odvětví železné rudy, pro velkou část země.
Ningbo-Zhoushan
Ningbo-Zhoushan se nachází na východním pobřeží Číny. Je důležitou vstupní branou pro dovoz a vývoz zboží z Číny do vnitrozemské vodní dopravy zboží po řece Jang-c‘-ťiang. Zajišťuje nákladní dopravu a usnadňuje lodní dopravu mezi jižní a severní částí země.
Shenzhen
Šen-čen se nachází v blízkosti Hongkongu a je považován za druhý největší přístav v Číně. Své dominantní postavení si upevnil rychlým rozvojem.
Šanghaj
Šanghajský námořní přístav je nejrušnější nejen v Číně, ale i na celém světě. Má obrovskou rozlohu, která odpovídá 470 fotbalovým hřištím. Za posledních deset let zaznamenal šanghajský přístav 71% nárůst objemu přepravy. Umožnila to především rostoucí infrastruktura, neustálé rozšiřování zařízení a dokonalé řízení. Také zvyšování efektivity a modernizace technického vybavení, aby bylo možné zvládnout budoucí poptávku.
Jeden pás, jedna cesta
Je to strategie, která může pomoci dále rozšířit a rozšířit obchod s Čínou. Jeden pás, jedna cesta je doslovný název strategie, kterou čínský prezident představil v roce 2013. Je také známá jako Nová hedvábná stezka. Jedná se o hospodářskou iniciativu, jejímž hlavním cílem je zlepšit infrastrukturu pro potřeby obchodu. Vizí je vytvoření dvou obchodních cest. Jedna by vedla po souši a spojovala by Čínu přes střední Asii s Evropou. Druhá trasa povede po moři. Ta by vedla přes Melackou úžinu, Bengálský záliv a pokračovala by kolem indického subkontinentu do Afriky a poté Suezským průplavem do Evropy. V současné době má tato strategie své příznivce, ale i odpůrce. V roce 2020 podepsalo Maďarsko s Čínou důležitou dohodu o půjčce na výstavbu nových železničních tratí. Po jejich vybudování by měla nákladní doprava nadále proudit na Slovensko, do Polska, Německa a dalších zemí.
Máte zájem o dovoz nebo vývoz zboží? Společnost Infinity Standard je tu pro vás! Informace o našich službách naleznete zde. Kontaktujte nás!
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.