Proč je při obchodování s Čínou a Asií důležité porozumět trhu?
Rozdíly při obchodování s Čínou a Asií
Denně jednáme s asijskými dodavateli, v mnoha případech dokonce s čínskými dodavateli v jejich mateřském jazyce – mandarínské čínštině. Za léta obchodování s Asií jsme si vybudovali povědomí o asijské obchodní kultuře a mentalitě.
Nikdy bychom si například neobjednali výrobek nebo stroj od asijského dodavatele, který tvrdí, že má certifikát CE, a teprve poté nám jej zašle. Náš tým ve společnosti Infinity Standard, Inc. ví, že certifikáty je třeba kontrolovat, protože nejen čínští, ale i dodavatelé z jiných asijských zemí nemají problém poslat potenciálnímu kupujícímu falešný certifikát. Neznalost neomlouvá, a pokud do Evropské unie dovezete zařízení s neplatným certifikátem, může vám hrozit vysoká pokuta. Za platnost certifikace odpovídá dovozce zboží, nikoli výrobce v Číně, Vietnamu, Thajsku, Indii nebo jiných asijských zemích.
Přestože mezi asijskými zeměmi existují značné kulturní rozdíly, jednu věc mají společnou. Je to obtížnost říkat „ne“. Ať se jich při počátečním stanovování obchodních podmínek zeptáte na cokoli, vždy vás budou ujišťovat, že „s výrobou takového zboží mají zkušenosti“, „do Evropy vyvezli tisíce kontejnerů zboží“, „jsou zavedenou společností s více než desetiletou zkušeností s výrobou daného stroje nebo zboží“, „nikdy neměli zpoždění výroby, takže se opravdu nemáte čeho obávat“, a řeknou vám mnoho dalších přesvědčivých argumentů. Tvrzení jsou hezká, ale vždy je optimální konfrontovat je s realitou. Ověření asijského dodavatele vám může ušetřit spoustu nervů a času. Pokud ho podceníte, může se stát, že po zaplacení zálohy s překvapením zjistíte, že dodavatel zdržuje výrobu o několik týdnů, protože jeho zaměstnanci se teprve učí vyrábět vaše výrobky, s nimiž nemají žádné předchozí zkušenosti. V Asii jsou tisíce výrobců stejných výrobků, důležité je najít ty správné.
Pokud již máte asijského dodavatele, který vyrábí kvalitní produkty a nehraje si na někoho, kým není, může se stát, že se z nějakého důvodu opozdí s výrobou. Asijský dodavatel vám obvykle zpoždění předem nepřizná, takže musíte průběžně kontrolovat průběh výroby. Pokud ke zpoždění dojde, není třeba na asijského dodavatele příliš tlačit. Koneckonců je vždy lepší mít kvalitní zboží později, než dostat vadné zboží, které je prakticky neprodejné. Je třeba mít přesnou míru „tlačení“ na dodavatele. To se však naučíte až léty praxe.
Faktorů vzájemného nepochopení mezi evropskými a asijskými dodavateli je velmi mnoho, a to i v samotném portfoliu výrobků. Například hoverboardy, které jsou v Evropě mezi mladými lidmi oblíbené, jsou v Číně téměř neznámé. Ulice jsou tak přeplněné, že na hoverboardy není místo, a proto je lidé nepoužívají. Dalším příkladem jsou dámské plavky. V Číně a většině asijských zemí se nosí téměř výhradně plné plavky, a žena v bikinách proto vyvolá ve společnosti značný rozruch. U nás jsou naopak bikiny velmi oblíbené. A teď si představte, že jste čínský výrobce a nechápete, proč by někdo chtěl používat vaše vlastní výrobky!
Dalším paradoxem je odlišné vnímání estetična, které se odráží i v designu výrobků. Tento týden nás například překvapil čínský dodavatel zahradních doplňků, který nám nabídl svůj nový výrobek – psí boudu, která je však v našich zeměpisných podmínkách zcela nepoužitelná a svou nepraktičností by rozhodně žádného psa nepotěšila. Designér firmy zřejmě doma žádného psa nemá.
Dalším příkladem nesouladu designu mezi Asií a Evropou je vzhled difuzorů na obrázku níže. Zatímco první obrázek ukazuje designové preference asijských zákazníků, ano, i dospělých, druhý obrázek ukazuje difuzor, který by mohl zaujmout i slovenského nebo českého zákazníka.
Rozdíly ve vnímání výrobků mezi asijskými a evropskými zákazníky
Je pravda, že preference asijských zákazníků a myšlení asijských výrobců se liší od našeho. Při komunikaci s dodavateli v Asii je proto třeba důkladně vysvětlit své potřeby a specifika trhu, který obsluhujete. Mnoho čínských, vietnamských nebo indických výrobních společností vyrostlo na domácím trhu a teprve postupně začalo vyrábět pro zahraniční zákazníky. Musíte mít na paměti také skutečnost, že mnoho asijských obchodníků odpovědných za export do zahraničí tam nikdy nebylo.
Pokud se chystáte vyrábět výrobky na míru v Asii nebo dovážet zboží z Asie, je optimální využít služeb profesionálů se 100% znalostí trhu. Infinity Standard je tu pro vás! Ovládáme čínský jazyk, rozumíme asijské kultuře a máme rozsáhlé obchodní kontakty v Asii. Rádi vám pomůžeme.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.