Rozšiřující se nabídka služeb Alibaba pro dovoz zboží z Číny – jak při jejich využívání nepřijít o tisíce eur?
Rozšíření služeb pro dovoz zboží z Číny
V tomto článku bych vám na základě svých zkušeností s obchodováním s čínskými dodavateli (nejen) přes Alibabu rád přiblížil fungování tohoto obchodu a problémy, na které můžete narazit při nákupu od čínského dodavatele, kterého jste našli na Alibabě.
S rozšiřující se nabídkou služeb společnosti Alibaba rostou i problémy pro nezkušené dovozce
Alibaba vznikla koncem 90. let jako „zlatá stránka“ pro čínské společnosti, která je spojovala se zahraničními kupci. Postupně se prosadila a dnes je jakousi branou spojující kupující z celého světa a prodejce převážně z Číny v segmentu B2B.
Platba dodavateli přímo přes Alibabu? Doprava z Číny na Slovensko zajišťovaná dodavatelem z Číny? Nenechte se chytit…
Při sjednávání objednávky vám nyní může čínský dodavatel nabídnout také zaručené vrácení peněz po dodání, pokud se zbožím něco není v pořádku. Tato služba se nazývá Trade Assurance. Má to však jeden háček. Vzhledem k poplatkům spojeným s transakcí, které byste museli portálu zaplatit navíc – přibližně 3 % z hodnoty transakce, má využití takové záruky ekonomický smysl pouze u nákupů vzorků nebo objednávek s menší finanční hodnotou, které jsou realizovány expresní leteckou přepravou.
Dovoz z Číny má také svá rizika a výhody
Existují také velké kapitálově náročné čínské společnosti, které přijímají prodeje prostřednictvím záruk na Alibabě, a to i v případě objednávek v hodnotě několika set tisíc amerických dolarů. Takových firem je však velmi málo a jsou znevýhodněny výše zmíněnými transakčními náklady. Služba Trade Assurance funguje tak, že Alibaba drží na vašem účtu finanční prostředky, které jste zaplatili za dovoz zboží z Číny, dokud vám zboží není doručeno a vy neobdržíte potvrzení, že je v pořádku. Je tedy zřejmé, že většina čínských společností nebude mít zájem poskytovat tuto službu pro železniční nebo námořní zásilky, protože v takovém případě by k době výroby zboží, která může trvat až 30 dní, musely připočítat dobu přepravy a odbavení, která je u námořních zásilek 45 dní a u železničních zásilek 22-30 dní. Při zvažování využití služby zálohy Alibaba je však třeba vzít v úvahu také směnný kurz, který je obvykle výrazně v neprospěch ve srovnání s alternativními možnostmi platby.
Dalším bodem dovozu zboží z Číny, na kterém se můžete spálit a přijít o tisíce eur, je přijetí zásilky čínským dodavatelem. S tím, jak se rozšiřuje nabídka služeb portálu, stále více čínských dodavatelů nabízí i zprostředkování přepravy. Zatímco v případě letecké přepravy můžete tímto způsobem ušetřit nejen čas, ale i peníze, přijetí železniční nebo námořní přepravy vás může stát tisíce eur navíc. Většina čínských dodavatelů nemá představu o nákladech spojených s přepravou zboží po moři nebo železnici. Pokud se rozhodnete využít jejich služeb v této oblasti, uzavřou smlouvu s nejlevnějšími místními čínskými dopravci, kterým je zpravidla jedno, kdy zboží dorazí do cílového přístavu nebo terminálu, a v mezidobí vás ani cílovou kancelář nekontaktují.
Rozhodnutí, která mohou ovlivnit vaše náklady a čas
Řekněme, že jste se rozhodli využít námořní přepravu nabízenou vaším čínským dodavatelem přímo do bratislavského přístavu. Mělo to trvat 45 dní. Uplynuly 2 měsíce a vy jste nervózní, protože nemáte žádné zboží a netušíte, kde by mohlo být. O týden později vám zavolají z přístavu Koper (Slovinsko), že máte kontejner, který nebyl vyzvednut po dobu 3 týdnů, za což jim dlužíte poplatek za stání ve výši něco mezi 3 000 a 6 000 EUR (přístavy obvykle účtují poplatek 150 až 200 EUR za každý další den stání). Dalším problémem je, že k vyzvednutí kontejneru budete potřebovat dokumenty, o jejichž existenci ani nevíte, a jejich získání od čínského dodavatele může trvat ještě několik dní. Kromě tradičních přepravních dokumentů budete pro většinu zboží potřebovat také certifikáty, které čínský dodavatel nemusí mít. Získání certifikátu může trvat až 30 dní, pokud je ochoten zboží certifikovat – to je několik tisíc eur navíc a nemáte žádnou záruku, že zboží nakonec certifikováno bude.
Nezapomeňme však na dopravu z přístavu do vašeho skladu na Slovensku nebo v České republice – i tu si budete muset objednat a zaplatit. Takže ve výsledku vás doprava z Číny od čínského dodavatele stála nejen 500 dolarů, které jste mu zaplatili za „zajištění celé dopravy k vám domů„, ale také dalších několik tisíc eur za stání v přístavu a dalších několik set eur za dopravu z přístavu k vám. Z tohoto pohledu bych vám doporučil, abyste leteckou přepravu realizovali pouze v rámci služeb dodavatele. I tam je však třeba zvážit rychlost, s jakou potřebujete zboží dostat (doprava od čínských dopravců je obvykle pomalejší a nemusí být možnost zásilku sledovat), a dát si pozor, aby zboží nebylo doručeno pouze na letiště v Bratislavě. V takovém případě byste si museli najít celního deklaranta a zajistit celní odbavení na vlastní pěst.
Co očekávat a jak se chránit při nákupu zboží z Číny přes Alibabu
Na Alibabě je také mnoho obchodních společností, které zboží nevyrábějí a pouze ho distribuují. Mnohé z nich se za výrobce vydávají a přesvědčí vás, že fotografie továren, které vám zašlou, jsou skutečně jejich. Je poměrně obtížné je odlišit od výrobců, pokud člověk nezná čínský jazyk a není schopen si ověřit skutečnosti v čínských rejstřících. Problém čínských obchodních společností spočívá v tom, že vám nebudou schopny zaručit dobu dokončení výroby a během sezónních špiček můžete zjistit, že kvalita stejných výrobků, které dorazí v jednom kontejneru, se značně liší, protože je prostředník nechá vyrobit v různých továrnách. Při jednání s čínskými obchodními společnostmi musíte také počítat s vyšší cenou za zboží.
Na portálu jsou stovky tisíc společností, a proto je zde i řada neaktivních společností. Stalo se mi, že jedna z těchto neaktivních společností kontaktovala potenciálního klienta a nabídla mu velmi výhodnou cenu za bezpečnostní dveře v rámci odběru jednoho malého kontejneru. Jednalo by se o zakázku v hodnotě přibližně 70 000 USD. Po podrobném proklepnutí jsem zjistil, že společnost je již více než 7 let neaktivní. Na první pohled vypadala společnost věrohodně. Webové stránky byly v čínštině i angličtině. Firma byla rovněž uvedena na všech hlavních dodavatelsko-odběratelských portálech. Ukázalo se však, že bývalému zaměstnanci zůstal přístup k firemním e-mailům a účtu na Alibabě a snažil se obohatit tím, že si nechal zaplatit za zboží, které klient nikdy neuvidí.
Další skutečností, na kterou je třeba si dát pozor při nákupu na Alibabě, je tzv. „shlukování výroby v Číně“. Čínská města a vesnice se zpravidla specializují na určitý druh zboží, a všechny továrny v této oblasti proto vyrábějí prakticky totéž. Xiamen například vyrábí textil a magnety, Qingdao se zase specializuje na průmyslové zboží (skladovací kontejnery, kancelářské kontejnery nebo silniční rohože pro zemědělská družstva) a Shenzhen vyrábí LED displeje a elektroniku všeho druhu. V Číně neexistuje v soukromém sektoru odstupné pro propuštěné zaměstnance a lidé jsou propouštěni ze dne na den. Zaměstnanci nejsou k firmám loajální, ke změně zaměstnavatele jim stačí i 50 EUR měsíčně navíc. Nejednou jsem si všiml, že kontakt na čerstvého bývalého zaměstnance zůstal na Alibabě bez aktualizace i několik týdnů po jeho odchodu z firmy. Pokud si toho nevšimnete, v lepším případě zaplatíte za zboží jiné společnosti, která vyrábí stejný typ zboží. Kvalita však může být výrazně odlišná. V horším případě zaplatíte za zboží z Číny jménem soukromé osoby, která si celou částku ponechá a vy zboží nikdy neuvidíte.
Obchodování s čínskými dodavateli prostřednictvím Alibaby může vést k úspěšným dlouhodobým partnerstvím, ale musíte být opatrní a zvážit, zda jsou pro vás nabízené podmínky skutečně výhodné.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Číne. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre čínsky trh.